Organisatie identiteit, de ziel van je onderneming


Wat onderscheidt jou van anderen?

Wij geloven dat elke organisatie uniek is, een eigen visie en karakteristieken heeft en eigen ambities nastreeft. En dat het juist die eigenheid is, die mensen verbindt. Als iedereen hetzelfde is, biedt en wil, dan is er niets dat een klant aan een bepaald product bindt. Het is dus zaak om te gaan onderzoeken wie je bent en wat je te bieden hebt. Je eigenheid onderscheidt jou van al die anderen.

Om authentiek te zijn en blijven als organisatie, moet je onderzoek doen naar de persoonlijkheid van je organisatie, je organisatie-DNA. Als je dat duidelijk in kaart kunt brengen, kun je er namelijk voor zorgen dat het in alle delen van je bedrijfsvoering terug te vinden is. En dan kun je als organisatie als een krachtige en eenduidige entiteit optreden, zowel intern in de bedrijfsvoering als extern naar je doelgroep.

 

Weet jij wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat met je onderneming?

Glashelder kunnen verwoorden wie je bent en wat je doet; dat klinkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk helemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Trek de vraag daarom in het brede; hoe ziet de persoonlijkheid van jouw organisatie eruit? Wat straal je als onderneming uit? Is dat ook zoals je wilt dat mensen je zien? Kijkt de buitenwereld hetzelfde naar je onderneming als de mensen die er werken? In hoeverre komt dat overeen met de werkelijkheid? Het zijn enkele essentiële vragen. En je zult de antwoorden niet meteen krijgen. Je zult jezelf waarschijnlijk meerdere keren moeten afvragen wat de wortels van je onderneming zijn. Wat is de kern van je bedrijf? Wat is jouw rol? Wat is je toegevoegde waarde binnen de organisatie?

Kernkwaliteiten, oftewel je onderscheidend vermogen

Kernwaarden geven heel concreet weer wat jullie met de organisatie doen. En toch zie je vaak op websites van bedrijven losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Dat zijn wel erg algemene kreten en weinig onderscheidend bovendien. Iedere organisatie zal aangeven betrouwbaar te zijn. Deze kernwaarden moeten alles zeggen over datgene wat jullie uitstralen en wat jullie doen. Ze zijn een essentiële bouwsteen van je DNA.

De identiteit en de kernkwaliteiten van de organisatie moeten in de communicatie en dienstverlening duidelijk herkenbaar zijn voor de klant. Daarmee onderscheiden ze zichzelf en het product van de concurrentie.

 



Anne-Marie van den Bosch, Sales Manager, Kerger & Co.B.V.

Denk je in: je bedrijf bestaat 100 jaar en je kijkt na je SWOT analyse om je heen waar je eigenlijk staat……. dan kun je je realiseren dat ondanks je goede reputatie het hoog tijd is voor vernieuwing. Met ''Brand your business'' brengen Nicole en Maarten een roadmap in kaart die je stapsgewijs begeleid in benoemen en bouwen van je bedrijfs-DNA: wie zijn we en waar staan we voor? Waar doen we het voor en wat is jouw rol daarin? ''Zichtbaar zijn en blijven voor onze klanten'' onze tweede eeuw in, uitdragen wat we al 100 jaar goed doen maar ook waar wij ontwikkelen zodat onze marktpositie sterk blijft. Samen met een schitterende restyling van ons logo en advies/tips in een nieuwe bedrijfsuitstraling zijn we fris een nieuwe proactieve fase ingestapt. Ook voor bedrijven die al langer bestaan en zoekende zijn in ''loslaten en het nieuwe omarmen'' is NPD Communications een geduldige maar doelgerichte partner die bewaakt dat het ontwikkelde Brand professioneel uitgerold wordt.

Anne-Marie van den Bosch, Sales Manager, Kerger & Co.B.V.
Het artikel is toegevoegd.