Organisatie identiteit, de ziel van je onderneming


Wat onderscheidt jou van anderen?

Wij geloven dat elke organisatie uniek is, een eigen visie en karakteristieken heeft en eigen ambities nastreeft. En dat het juist die eigenheid is, die mensen verbindt. Als iedereen hetzelfde is, biedt en wil, dan is er niets dat een klant aan een bepaald product bindt. Het is dus zaak om te gaan onderzoeken wie je bent en wat je te bieden hebt. Je eigenheid onderscheidt jou van al die anderen.

Om authentiek te zijn en blijven als organisatie, moet je onderzoek doen naar de persoonlijkheid van je organisatie, je organisatie-DNA. Als je dat duidelijk in kaart kunt brengen, kun je er namelijk voor zorgen dat het in alle delen van je bedrijfsvoering terug te vinden is. En dan kun je als organisatie als een krachtige en eenduidige entiteit optreden, zowel intern in de bedrijfsvoering als extern naar je doelgroep.

 

Weet jij wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat met je onderneming?

Glashelder kunnen verwoorden wie je bent en wat je doet; dat klinkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk helemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Trek de vraag daarom in het brede; hoe ziet de persoonlijkheid van jouw organisatie eruit? Wat straal je als onderneming uit? Is dat ook zoals je wilt dat mensen je zien? Kijkt de buitenwereld hetzelfde naar je onderneming als de mensen die er werken? In hoeverre komt dat overeen met de werkelijkheid? Het zijn enkele essentiële vragen. En je zult de antwoorden niet meteen krijgen. Je zult jezelf waarschijnlijk meerdere keren moeten afvragen wat de wortels van je onderneming zijn. Wat is de kern van je bedrijf? Wat is jouw rol? Wat is je toegevoegde waarde binnen de organisatie?

Kernkwaliteiten, oftewel je onderscheidend vermogen

Kernwaarden geven heel concreet weer wat jullie met de organisatie doen. En toch zie je vaak op websites van bedrijven losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Dat zijn wel erg algemene kreten en weinig onderscheidend bovendien. Iedere organisatie zal aangeven betrouwbaar te zijn. Deze kernwaarden moeten alles zeggen over datgene wat jullie uitstralen en wat jullie doen. Ze zijn een essentiële bouwsteen van je DNA.

De identiteit en de kernkwaliteiten van de organisatie moeten in de communicatie en dienstverlening duidelijk herkenbaar zijn voor de klant. Daarmee onderscheiden ze zichzelf en het product van de concurrentie.

 



Dr. Gert Baeyens, ornitholoog, auteur

Het boek over de vinkenbanen van Bloemendaal is zeker niet het eerste boek dat ik geschreven heb. NPD Communications is dan ook een van de vele vormgevers waarmee ik heb samengewerkt. Het is wel de eerste en enige met wie die samenwerking optimaal is geweest! Er kan zoveel mis gaan: 75% van de illustraties in de eerste helft van het boek, afbeeldingen te ver verwijderd van de betreffende tekst, figuren met te kleine, nagenoeg onleesbare letters erin. In dit boek is alles perfect gerealiseerd, in mooie kleuren, het goede formaat.

Tel daar bij op: alle gemaakte afspraken zijn nagekomen en wel op de gestelde tijd! Als dat niet gebeurt, sneuvelen er stukken tekst inclusief hun illustraties. Dan is het boek niet 100% wat je er als schrijver mee bedoelde. In dit geval dus wel!

Wat ook te prijzen valt, is het begrip voor de materie. Over vinkenbanen is zo weinig gepubliceerd dat bijna niemand weet wat dat zijn. Nicole Post en Maarten Jansen hebben zich de stof zo eigen gemaakt dat zij ook de productondersteuning konden verzorgen: de instructies aan de drukker en de boekhandels, de marketing in het algemeen. NPD Communications bieden dus veel meer dan allleen maar vormgeving. Jammer dat ik (nog) geen plannen heb voor een nieuw boek samen met hen!

Dr. Gert Baeyens, ornitholoog, auteur
Het artikel is toegevoegd.