Organisatie identiteit, de ziel van je onderneming


Wat onderscheidt jou van anderen?

Wij geloven dat elke organisatie uniek is, een eigen visie en karakteristieken heeft en eigen ambities nastreeft. En dat het juist die eigenheid is, die mensen verbindt. Als iedereen hetzelfde is, biedt en wil, dan is er niets dat een klant aan een bepaald product bindt. Het is dus zaak om te gaan onderzoeken wie je bent en wat je te bieden hebt. Je eigenheid onderscheidt jou van al die anderen.

Om authentiek te zijn en blijven als organisatie, moet je onderzoek doen naar de persoonlijkheid van je organisatie, je organisatie-DNA. Als je dat duidelijk in kaart kunt brengen, kun je er namelijk voor zorgen dat het in alle delen van je bedrijfsvoering terug te vinden is. En dan kun je als organisatie als een krachtige en eenduidige entiteit optreden, zowel intern in de bedrijfsvoering als extern naar je doelgroep.

 

Weet jij wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat met je onderneming?

Glashelder kunnen verwoorden wie je bent en wat je doet; dat klinkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk helemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Trek de vraag daarom in het brede; hoe ziet de persoonlijkheid van jouw organisatie eruit? Wat straal je als onderneming uit? Is dat ook zoals je wilt dat mensen je zien? Kijkt de buitenwereld hetzelfde naar je onderneming als de mensen die er werken? In hoeverre komt dat overeen met de werkelijkheid? Het zijn enkele essentiële vragen. En je zult de antwoorden niet meteen krijgen. Je zult jezelf waarschijnlijk meerdere keren moeten afvragen wat de wortels van je onderneming zijn. Wat is de kern van je bedrijf? Wat is jouw rol? Wat is je toegevoegde waarde binnen de organisatie?

Kernkwaliteiten, oftewel je onderscheidend vermogen

Kernwaarden geven heel concreet weer wat jullie met de organisatie doen. En toch zie je vaak op websites van bedrijven losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Dat zijn wel erg algemene kreten en weinig onderscheidend bovendien. Iedere organisatie zal aangeven betrouwbaar te zijn. Deze kernwaarden moeten alles zeggen over datgene wat jullie uitstralen en wat jullie doen. Ze zijn een essentiële bouwsteen van je DNA.

De identiteit en de kernkwaliteiten van de organisatie moeten in de communicatie en dienstverlening duidelijk herkenbaar zijn voor de klant. Daarmee onderscheiden ze zichzelf en het product van de concurrentie.

 



Joop Jansen, Advocaat Dexlegal

Wat is de identiteit van je organisatie? Waar sta je voor en waar ga je voor? Vragen die iedere serieuze ondernemer zichzelf zou moeten afvragen. De antwoorden op deze vragen vind je niet door even op een vrije middag hierover na te denken. Een serieuze ondernemer gunt zichzelf de tijd om aan de slag te gaan met het uitwerken van de antwoorden op deze vragen. Je wordt hier niet alleen zelf veel wijzer van, maar het helpt ook om te bepalen hoe andere stakeholders jou zien en hoe jij graag gezien wilt worden. Uiteindelijk zal zich dit vertalen in nog meer plezier in het nastreven van je doelen en het behalen van de gewenste resultaten.

Met de cursus ‘Brand Your Business’ heeft NPD Communications een unieke digitale cursus ontwikkeld waarmee je jezelf antwoorden kunt verschaffen op de vragen wat de identiteit van jouw organisatie is en waar je voor staat. Daarnaast biedt de cursus ook inzicht in bijvoorbeeld denkprocessen van klanten en zeer relevante hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van internetmarketing en merkontwikkeling die voor iedere ondernemer een absolute must zijn om te kennen.

De inhoud van de cursus is relevant voor ondernemers die op het punt staan om te gaan ondernemen, maar ook voor de meer door de wol geverfde ondernemer is het raadzaam om deze cursus te volgen. Het lesmateriaal is overzichtelijk, duidelijk en voorzien van een handig werkboek, maar ook van ondersteunde filmpjes met concrete voorbeelden. De cursus biedt niet alleen de mogelijkheid om jouw eigen bedrijfsidentiteit volledig af te pellen en op te bouwen maar ook om in 10 hoogwaardige lessen volledig op de hoogte te geraken van alle recente ontwikkelingen op het gebied van online klantgedrag, de kracht van social selling en internetmarkering.

Joop Jansen, Advocaat Dexlegal
Het artikel is toegevoegd.