Positioneren, het veroveren van jouw unieke plek binnen de markt


Een goede positionering betekent dat jouw product bij je doelgroep de voorkeur krijgt boven dat van je concurrenten. Het heeft dus alles te maken met het beeld dat mensen van je product hebben. Voor organisaties is het vaak een hele opgave om hun doelgroep op een goede manier te bereiken. Wervingsactiviteiten kosten meestal veel tijd en geld, maar leveren lang niet altijd voldoende op. En dat zit ‘m vaak in de onduidelijkheid over de organisatie en het product enerzijds, en het gebrek van kennis over de doelgroep en hoe je die kunt bereiken anderzijds. Het effectief inzetten van online marketinginstrumenten zoals social media vergt expertise die binnen een organisatie vaak niet aanwezig is.

Een goede positionering is eigenlijk een vanzelfsprekend voortvloeisel van de bedrijfsstrategie, visie en missie, kernwaarden en ambities


Merkontwikkeling

Een belangrijk onderdeel van positionering is imago. Imago is het beeld dat de buitenwereld van de onderneming en het merk heeft. Het omvat alles waaraan mensen een merk kunnen herkennen. Denk aan woorden, beelden, design en gedrag. Een sterk brand geeft een organisatie, product of dienst een duidelijke positie. Wij geloven daarom niet in het zo maar bedenken van een merknaam of het maken van een mooi logo. Het ontwikkelen van een merk vraagt om een complete aanpak, afgestemd op een heldere bedrijfsidentiteit en een duidelijke strategie.


Merkstrategie

Een slimme merkstrategie begint vanuit de organisatie identiteit, en sluit aan op de behoefte van doelgroepen en stakeholders. Sterke merken worden ontwikkeld vanuit betekenis, een doordachte positionering en een duidelijke visie en missie. Van daaruit krijgen alle merk gerelateerde onderdelen vorm en inhoud: de naam, het logo, de visuele identiteit, de brandstory, de pay-off, het communicatieconcept en de internal branding. Een sterk merk valt of staat met de wijze waarop de merkwaarden intern verankerd zijn en hoe medewerkers de merkgedachte beleven en uitdragen.


Een voorbeeld van een merk met een sterke positionering is Apple. Een van de kernwaarden van Apple is ‘delightful’ (verrukkelijk). In iedere uiting toont Apple hoe delightful het is om te werken en spelen met hun producten. Dat is een heel slimme zet, want de technologie die erachter zit, wordt door veel mensen toch vooral als complex, saai en onbegrijpelijk ervaren. Het idee is dat Apple zelf die saaie en complexe techniek verzorgt, terwijl de consument alleen maar hoeft te genieten van de delightful producten van Apple. Dat is uitermate goed binnengekomen bij de consument!


Brand management

Een sterk merk is nooit af. Het leeft, verandert en vindt zichzelf soms opnieuw uit. Logisch, want de omgeving van merken verandert minstens zo snel. Brand management vraagt dus om zorg en aandacht. Het is een doorlopend proces, waarbij er continu evaluatie en bijsturing plaatsvindt.


Betekenis, identiteit, zichtbaarheid in de markt

Met ons programma Brand Your Business Now gaan we aan de slag en werken we aan een glasheldere bedrijfsidentiteit en daarmee kun je de juiste strategische keuzes maken en richting geven aan je communicatie en marketing. Het doel is het realiseren van betekenis, identiteit, zichtbaarheid in de markt, wat leidt tot betere klanten en meer omzet.

 



Joop Jansen, Advocaat Dexlegal

Wat is de identiteit van je organisatie? Waar sta je voor en waar ga je voor? Vragen die iedere serieuze ondernemer zichzelf zou moeten afvragen. De antwoorden op deze vragen vind je niet door even op een vrije middag hierover na te denken. Een serieuze ondernemer gunt zichzelf de tijd om aan de slag te gaan met het uitwerken van de antwoorden op deze vragen. Je wordt hier niet alleen zelf veel wijzer van, maar het helpt ook om te bepalen hoe andere stakeholders jou zien en hoe jij graag gezien wilt worden. Uiteindelijk zal zich dit vertalen in nog meer plezier in het nastreven van je doelen en het behalen van de gewenste resultaten.

Met de cursus ‘Brand Your Business’ heeft NPD Communications een unieke digitale cursus ontwikkeld waarmee je jezelf antwoorden kunt verschaffen op de vragen wat de identiteit van jouw organisatie is en waar je voor staat. Daarnaast biedt de cursus ook inzicht in bijvoorbeeld denkprocessen van klanten en zeer relevante hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van internetmarketing en merkontwikkeling die voor iedere ondernemer een absolute must zijn om te kennen.

De inhoud van de cursus is relevant voor ondernemers die op het punt staan om te gaan ondernemen, maar ook voor de meer door de wol geverfde ondernemer is het raadzaam om deze cursus te volgen. Het lesmateriaal is overzichtelijk, duidelijk en voorzien van een handig werkboek, maar ook van ondersteunde filmpjes met concrete voorbeelden. De cursus biedt niet alleen de mogelijkheid om jouw eigen bedrijfsidentiteit volledig af te pellen en op te bouwen maar ook om in 10 hoogwaardige lessen volledig op de hoogte te geraken van alle recente ontwikkelingen op het gebied van online klantgedrag, de kracht van social selling en internetmarkering.

Joop Jansen, Advocaat Dexlegal
Het artikel is toegevoegd.