Strategische keuzes


Het woord strategie komt uit het Grieks. Letterlijk betekent het ‘een weg (stratos) aanleggen'.

Strategie draait om denken in doelen; je bedenkt hoe je ergens kunt komen en waar je allemaal rekening mee moet houden


Om succesvol aan te kunnen sluiten op de vraag van klanten, de juiste doelgroepen, is het belangrijk dat je de problemen kent en daar dé oplossing op richt. Anders gezegd wat maakt de organisatie uniek, vanuit het perspectief van de klant. En op welke ontwikkelingen in de markt gaan je inspelen en welke activiteiten je daarvoor gaat ontwikkelen.

De juiste strategie leidt tot een duidelijk voordeel ten opzichte van de concurrentie. De onderscheidende positie die je verwerft in de buitenwereld is mede gebaseerd op de onderscheidende activiteiten aan de binnenkant. De bedrijfsprocessen moeten helemaal ingericht zijn op de specifieke positie die de organisatie in de buitenwereld wil innemen.

Als je je organisatie-identiteit of –DNA glashelder hebt, en je weet waarom je doet wat je doet en wat je wilt bereiken, dan kun je strategische keuzes maken om je doelen te behalen. Keuzes maken is niet eenvoudig. Veel organisaties durven er niet aan, uit angst om klanten mis te lopen. Toch blijkt dat de organisaties die extreem succesvol zijn, allemaal heel concreet kiezen waar ze zich wél, maar ook waar ze zich niet op willen richten. Ze zetten hun hele bedrijfsvoering heel bewust in om juist die klanten die ze zich wensen aan te trekken. Vraag jezelf eens af: heb jij, zowel qua hoeveelheid als qua ‘type’, de klanten die je graag zou willen?

Merkbelofte en merkverhaal

De merkbelofte is de vertaling van de missie in termen van betekenis voor je klanten. Simpel gezegd: wie beloof je wat? Deze merkbelofte is zo belangrijk omdat klanten niet geïnteresseerd zijn in wat jij doet, maar wat jij voor hen betekent.
Een corporate story, het merkverhaal, brengt de visie en missie tot leven: verhalen over hoe we de klant op een uitzonderlijke wijze bedienen, hoe we verder gaan dan de klant van ons verwachtte, brengen binnen én buiten de organisatie het verhaal tot leven. Niet alleen de visie en missie, maar juist de corporate story is vaak een leidraad voor medewerkers! En naar buiten toe, richting klanten, leveranciers, stakeholders, biedt het inzicht in de identiteit van je organisatie.

 



Martin Atkin, former Head of Creative Communications, Greenpeace International

I worked with Nicole and Maarten on two flagship Greenpeace campaigns, “Defending our Oceans” and “Protecting our ancient Forests”. Their creativity, insight and professionalism made a big contribution to the success of the campaigns and enabled Greenpeace to raise the profile of these vital issues to a global audience.

Martin Atkin, former Head of Creative Communications, Greenpeace International
Het artikel is toegevoegd.